Jak odmówić używek w towarzystwie?

04.12.2020, administrator

Tłum tańczących ludzi, ktoś na balkonie pali papierosa, ktoś kłóci się w sąsiednim pokoju. Ze sprzętu leci głośna muzyka. Przeciskasz się przez tłum, żeby dojść do łazienki. Nagle ktoś zastępuje Ci drogę. „Co ty taki spięty? Nie chcesz się rozluźnić?”. „Rozluźnić?” – odpowiadasz. „Słuchaj, Michał jointa zwinie, zapalimy. A i coś kolorowego mamy na później”, mówi znajomy kumpla wyjmując  z kieszeni tabletki wrzucone w woreczek strunowy. Na imprezie wiele czynników może wpłynąć na sięgnięcie po używki. Alkohol, papierosy, nierzadko również twarde narkotyki. Jak w takiej sytuacji zachować zimną krew i z sukcesem odmówić?

Podstawą jest asertywna postawa. Co to właściwie znaczy? Powinniśmy być pewni swojego zdania, ale też nieagresywni i obiektywni względem rozmówcy. Nie krytykujmy z marszu jego wyborów i nie nawracajmy go na właściwą drogę. Wzorcowa asertywna odpowiedź składać się będzie z  czterech kroków: odmowy, uzasadnienia, potwierdzenia odmowy i pozytywnego zakończenia. Przykładem może być takie oto zdanie: Nie chcę palić (odmowa). To nie moje klimaty i nie czuję się z tym dobrze (uzasadnienie), więc jestem pewien, że nie mam ochoty (potwierdzenie odmowy). Dzięki, bawcie się dobrze (pozytywne zakończenie).

Używki, choć często trywializowane, bywają naprawdę niebezpieczne dla naszego zdrowia. Regularne spożywanie alkoholu osłabia nasz system nerwowy i odpornościowy oraz niszczy szare komórki. Papierosy powoli zabijają naszą kondycję. Nie mówiąc już o mocniejszych używkach, jak narkotyki, które nie tylko pustoszą nasz organizm, ale też bardzo łatwo uzależniają, co może ciągnąć za sobą poważne, negatywne zmiany w naszym życiu społecznym. Bardzo ważnym jest również, by presja rówieśnicza nigdy nie była powodem sięgnięcia po jakąkolwiek używkę. Nawet jeśli palisz tylko okazyjnie, pijesz wino do kolacji lub poranną kawę w biurze. Nie masz ochoty na zażycie danej substancji? Naucz się odmawiać!

Warto ćwiczyć asertywność właśnie w takich codziennych, pozornie nieznaczących sytuacjach. Formułowanie jednoznacznej wypowiedzi czy umiejętność postawienia na swoim wchodzą w krew i przynoszą korzyści w życiu prywatnym i zawodowym. Asertywność przydaje się w zarządzaniu własnym czasem, zdrowiem czy finansami. Pomaga zdobyć awans lub podwyżkę i być szczęśliwszym na codzień, dzięki umiejętności odmawiania i kierowania się własnymi potrzebami. Powinna oczywiście zostać zrównoważona empatią. Jednak to szacunek do samego siebie, swoich wartości i zdrowia to jeden z najważniejszych stopni wiodących do codziennego zadowolenia z życia.